世代間で引き継がれる使命

今朝方見た夢の中に、12年前に他界した父親が現れました。目覚めた時、お盆のこの時期だからかな?と思いました。その夢で、父はわたしと少し会話をした後、すぐに背を向けて外出してしまうのですが、私自身「行ってらっしゃい、気をつけて」と声をかけながらも、頭の中では、すでに他界していることをハッキリと認識しているのです。
非常に厳しい父でしたが、親としての愛情も大きく受けました。(添付写真は、私が中学入学時に父親からプレゼントされた、腕時計です)
生前の言葉の中で、ハッキリと憶えているひとつに、
「親、兄弟より、そして自分自身よりも、自分の子どもが一番大事」
というものがありました。
私自身、親になって初めて、親のありがたみが本当にわかるとともに、この言葉の意味も実感できるようになりました。
決して過保護にするつもりはありませんが、息子が成人し独り立ちするまでは、しっかりと見守りたいと思うとともに、微力ながら息子たちが暮らしてゆく、この社会の改善に向けても何かしらの貢献をしなくてはいけないと思うのでした。

My father appeared in the dream of mine just this morning. Actually he had passed away 12 years ago. When I wake up, I wondered if the reason he came into my dream was now in the period of "Bon".
In the dream, he left immediately from the room 
after talking with me briefly. I said to him
"See you later, take care.", noticing obviously in my mind that he passed away.
My father was very strict to me, however he gave very deep affection to me.(The watch on the picture was a present given by my father when I was enrolled at the junior high school.)
The one of his words in my memory is,
"The most important thing was not myself as well as my parents, brothers and sisters. It is 
my children."
Only after I had become a father, I felt most grateful to my parents for having continued caring for me and realized the real meaning of this sentence.
I never intend to become an overprotective father, but I am going to keep an eye on my son firmly until he reaches manhood and starts to live away from us. I will also commit to contribute to society where my son and his generation live in to improve it to the best of my poor ability.
f:id:pockkun:20150815220101j:image